Jak rozwijać samodzielność i niezależność dziecka?
Wychowanie dziecka, które potrafi samo podejmować decyzje, rozwiązywać problemy i cieszyć się pełnią niezależności to marzenie wielu rodziców. Samodzielność i niezależność to kluczowe kompetencje niezbędne w dorosłym życiu. Jak jednak rozwijać te cechy u najmłodszych, przygotowując ich na przyszłe wyzwania1. Rozpoznawanie i wspieranie samodzielnych działańRozpoznawanie samodzielnych działań dziecka jest pierwszym krokiem do ich wspierania. Rodzice powinni być uważni na każdą inicjatywę dziecka, która świadczy o chęci samodzielnego działania. Chwalenie tych działań i dawanie dziecku zrozumienia, że są ważne, znacznie wzmacnia motywację do dalszych prób.
Dziecko, którego samodzielność jest wspierana, czuje się bardziej pewne siebie. Zamiast wykonywać wszystko za dziecko, zadaj pytania, które pomogą mu w samodzielnym znalezieniu rozwiązania. Przykładem może być zapytanie: „Jak myślisz, co powinieneś zrobić teraz?”.
2. Budowanie rutyny i odpowiedzialności Stworzenie dziecku rutynowych zadań na każdy dzień wyzwala w nim poczucie odpowiedzialności i skutkuje wzrostem samodzielności. Rytuały poranne i wieczorne mogą być prostym sposobem na wprowadzenie dziecka w świat obowiązków.
Stopniowe zwiększanie poziomu trudności zadań zarówno w domu, jak i poza nim, pomoże dziecku zmierzyć się z nowymi wyzwaniami. Dobrze jest też, aby dziecko miało możliwość wyboru – może to być chociażby decyzja o tym, w co się ubrać lub co zjeść na śniadanie. 3. Uczenie przez zabawę Zabawa to naturalny sposób nauki dla dziecka. Dzięki zabawie dzieci uczą się samodzielności i rozwiązywania problemów w bezpiecznym środowisku, gdzie mogą eksperymentować i uczyć się na błędach.
Tworzenie przestrzeni do kreatywności poprzez dostępność materiałów plastycznych, klocków czy instrumentów muzycznych jest doskonałym sposobem na rozwijanie samodzielności. Pozwól dziecku wyrażać siebie poprzez twórcze działania i bądź gotowy do omawiania jego pracy. 4. Zachęcanie do podejmowania wyzwań Dzieci, które są zachęcane do wyjścia poza swoją strefę komfortu, szybko uczą się, że samodzielne przezwyciężanie trudności daje dużą satysfakcję. Zachęcanie dziecka do próbowania nowych rzeczy jest kluczowe w procesie budowania niezależności.
Niezbywalnym elementem wyzwań jest nauka radzenia sobie z porażką. Wyjaśnianie, że błędy są częścią nauki i rozwoju, pomoże dziecku zrozumieć, że niepowodzenie to nie koniec świata, ale cenna lekcja. 5. Stawianie granic i konsekwencje Samodzielność nie może istnieć bez granic, które chronią dziecko przed podejmowaniem niebezpiecznych decyzji. Granice te powinny być jasno wyznaczone, konsekwentne i zrozumiałe dla dziecka.
Konsekwencje złamania zasad uczą dzieci przewidywania skutków ich działań i zachęcają do samodzielnej refleksji. Konsekwencje muszą być adekwatne do „wykroczenia”, a proces ich ustalania powinien być przejrzysty i sprawiedliwy. PodsumowanieRozwijanie samodzielności i niezależności dziecka to proces wymagający cierpliwości, konsekwencji i wytrwałości. Pamiętaj, aby dopasować podejście do etapu rozwojowego dziecka i indywidualnych potrzeb. Stworzenie bezpiecznego środowiska, dawanie wyboru, stawianie granic oraz bycie wzorem do naśladowania to fundamenty, na których Twoje dziecko może budować swoją samodzielność i niezależność. Wprowadzanie tych zasad już od najmłodszych lat nie tylko ułatwi Twojemu dziecku kroczenie przez życie, ale także wzmocni Waszą wzajemną więź.
|
Zabawa to podstawa rozwoju dzieci w każdym wieku Jak wspierać rozwój małego człowieka? Najlepiej poprzez zabawę! Zabawa jest jedną z podstawowych form aktywności dziecka i odgrywa bardzo ważną rolę w jego rozwoju. Właściwie każdy obszar rozwoju można stymulować poprzez zabawę. To podczas zabawy dziecko poznaje świat, wyraża potrzeby, odkrywa zainteresowania, a także reguluje swoje emocje, stwarzając sytuacje, w których to, co radosne i ekscytujące, miesza się z tym, co niepokojące czy smutne, oswajając w ten sposób własne strachy w bezpiecznym otoczeniu domu, żłobka czy przedszkola.
Zabawa musi być atrakcyjna... dla dziecka! W zabawie ważna jest sama czynność bawienia się, a nie jej cel czy rezultat. Nawet jeśli zawiera elementy edukacyjne, to dla małego człowieka najważniejsza jest przyjemność płynąca ze swobodnej aktywności oraz kontakt z bliskimi. Zabawa umożliwia bowiem wspólne spędzenie czasu i gwarantuje pełną rodzicielską uwagę. Dostarcza nowych powodów do uśmiechu, wzbogadza dzieciństwo, a rodzicom pozwala zdobyć wiedzę o możliwościach, potrzebach i trudnościach swojej pociechy. Dlatego tak ważne jest pozwolenie dziecku, by samo wybierało rodzaj aktywności, który lubi (mowa tu oczywiście o aktywnościach dostosowanych do wieku i możliwości maluchów). Już niemowlak podpowiada rodzicom, które zabawy najbardziej lubi, uśmiechając się na widok rodzica, który zaraz pocałuje stópkę, lub wydając odgłosy przypominające te w zabawie z rodzicem.
Zabawy z niemowlakiem i dzieckiem do lat 3 ZABAWY MANIPULACYJNE Pierwsze zabawy z niemowalkiem są związane z rozwojem umiejętności psychomotorycznych. Zabawy w a kuku, wkładanie stóp do buzi, turlanie się czy przekładanie przedmiotów z ręki do ręki to aktywości stymulujące wszystkie zmysły maluszka i pozytywnie wpływające na jego rozwój intelektualny, fizyczny i społeczno-emocjonalny. Małe dziecko poznaje świat całym ciałem, poruszając nogami, rękami, głowąi tułowiem. Z cazsem dzięki rozwojowi umiejętności chwytania doskonali zdolność manipulowania przedmiotami. Początkowo jest to po prostu stukanie przedmiotami o podłogę, miętoszenie ich, ściskanie, lizanie lub gryzienie. Dopiero potem następuje własciwy etap, zwany zabawami manipulacyjnymi, gdy dziecko potarfi celowo operować przedmiotami, tak aby bączek się kręcił, klocek zmieścił w odpowiednim otworze sortera, a zwierzątko pociągnięte za sznurek przyjechało bliżej.
Książeczki sensoryczne Zdolności motoryczne dziecka pozwalają mu m.in. poznawać figury, kształty i faktury oraz oceniać twardość i elastyczność przedmiotów. Dlatego im bardziej różnorodne będą materiały do zabawy, tym lepiej. Na tym etapie sprawdzają się również kolorowe książeczki z dziurakami i stronami o nieregularnych kształtach, a także klocki i książeczki sensoryczne z różnymi fakturami. Dzięki zabawom manipulacyjnym dzieci intuicyjnie zdobywają wiedzę o świecie, ćwiczą sprawność manualną, rozwijają koordynajcę ręka-oko, a także uczą się naśladować działania dorosłych.
ZABAWY KONSTRUKCYJNE Około 18.-24. miesiąca życia u dzieci pojawia się etap zabawa konstrukcyjnych. Dzięki prostym aktywnościom, takim jak: nawlekanie koralików na sznurek, budowanie wież z klocków, zakręcaniu i odkręcaniu zakrętek czy zapinaniu zamka błyskawicznego maluchy uczą się, jak tworzyć całość z poszczególnych elementów, planować w myślach konstrukcje i realizować pomysły, a przy tym doskonalą koordynację ręka -oko i wyobraźnię przestrzenną.
|
Szanowni Państwo, 11 marca 2025r. odbyło się bezpłatne spotkanie online dla rodziców dotyczące odpieluchowania oraz problemów toaletowych u dzieci (np. zaparcia, wstrzymywanie, kupa w majtkach, kupa tylko do pampersa).
Poniżej została przytoczona jego treść:
Jak odpieluchować dziecko? W bliskości, bez stresu i skutecznie? Wielu rodziców zadaje sobie pytanie — jak odpieluchować dziecko? Kiedy jest na to najlepszy moment? Na co należy zwrócić uwagę? Co zrobić, żeby proces zakończył się sukcesem? Jeśli i ty stoisz przed odpieluchowaniem swojego dziecka, to koniecznie czytaj dalej. Z tego artykułu dowiesz się: 1.Kiedy i jak odpieluchować dziecko? Czym jest odpieluchowanie? Wbrew temu, co się wielu rodzicom wydaje albo co się powszechnie przyjmuje samo zdjęcie pieluchy nie jest jeszcze odpieluchowaniem. Odpieluchowanie dziecka nie polega po prostu na zdjęciu pieluchy. Nie polega też na wyczekiwaniu jakiegoś magicznego momentu, w którym dziecko samo z siebie bez żadnego działania rodziców, od razu wszystko umie. Umie załatwiać swoje potrzeby do nocnika, umie wołać, czyli sygnalizować potrzeby, umie załatwić potrzeby pod krzaczkiem na spacerze i skorzystać toalety w markecie czy w restauracji. Odpieluchowanie to proces, który powinien zostać przeprowadzony z planem, a przede wszystkim w zgodzie z rozwojem, potrzebami dziecka, w bliskości i spokoju. To czas na naukę, ćwiczenie umiejętności i utrwalenie w formie nawyku, żeby już do tego nie wracać. Jaki jest najlepszy wiek na odpieluchowanie dziecka? Czy naukowcy mówią o jakimś konkretnym wieku, w którym powinno się odpieluchować dziecko? Cóż, nie ma zgody co do tego, kiedy powinny pojawić się objawy gotowości do odpieluchowania u dziecka. Jedni twierdzą, że najlepiej odpieluchować przed 1. rokiem życia inni twierdzą, że najlepszy wiek na odpieluchowanie dziecka to między 24. a 36. miesiącem. Tylko że… to spora rozbieżność A więc kiedy najlepiej zacząć? Odpowiedź jest prosta: wtedy, kiedy dziecko i rodzina są na to gotowi. Nie wolno rozpoczynać odpieluchowania zbyt szybko. Nie wolno działać na siłę. Jednak przystąpienie do procesu zbyt późno również może nieść za sobą pewne trudności. I moje doświadczenie pokazuje, że w dzisiejszych czasach rodzice mają tendencję do przeciągania odpieluchowania w tę drugą stronę. Przystępują do procesu zbyt późno, pomimo wyraźnych znaków gotowości. No dobrze, a więc wszystko sprowadza się do gotowości. Jak ją rozpoznać? Po czym poznać, że dziecko jest gotowe na odpieluchowanie? Wbrew pozorom, wcale nie powinieneś czekać, aż dziecko samo zechce zdjąć pampersa lub samo zacznie interesować się nocnikiem. To wcale nie świadczy o gotowości do odpieluchowania. Nie świadczy też o jej braku. Kiedy uczyć dziecko nocnika? Wszystko zależy od dziecka i od tego, czy jesteście gotowi na proces odpieluchowania jako rodzina. Natomiast, kiedy dziecko skończy 9 miesięcy i stabilnie siedzi, możecie zacząć powoli oswajać go z nocnikiem. Uwaga — nie mówimy o nauce siusiania na nocnik (bo na to w wieku 9 miesięcy jest jeszcze za wcześnie). Mamy na myśli oswajanie, czyli — możemy kupić nocnik i pokazywać, do czego on służy, pozwolić na nim usiąść. NIE WYMAGAMY EFEKTU. Nie stosujemy przymusu. Nie wolno tego robić. Chodzi o to, aby pozwolić usiąść dziecku na nocniku bez pampersa — nawet na sekundę czy dwie. Zrobi siku? Dobrze! Nie zrobi? Drugie dobrze! Na tym etapie nie chodzi nam o efekt, a o wytworzenie w mózgu dziecka nowej ścieżki neuronalnej) — przyzwyczajenia go do tego, że istnieje coś takiego jak nocnik. Dziecku, które zostało oswojone z nocnikiem, znacznie łatwiej będzie pożegnać pieluszkę. Jaki nocnik wybrać? Cechy dobrego nocnika Jakiego sprzętu potrzebujesz, żeby odpieluchować dziecko? Lepszy jest nocnik czy nakładka na sedes? A może pisuar dla chłopca? Kolorowy? Grający? Z podstawką na tablet? Wybór sprzętu do odpieluchowania jest naprawdę ważny, bo może mieć znaczący wpływ na powodzenie akcji „pożegnanie z pieluchą”. Podobnie jak odpowiedni moment startu. Cechy dobrego nocnika:
Konsekwencje zbyt późnego odpieluchowania Czy można odpieluchować dziecko zbyt późno? Okazuje się, niestety że tak. Zdarzają się sytuacje, kiedy rodzice przegapiają najlepszy moment na odpieluchowanie. Czekają na rozpoczęcie tego procesu, aż dziecko samo zakomunikuje, że to już. Jednak często jest tak, że dziecko kończy 4 czy 5 lat i… wciąż nie komunikuje i nie daje znać, że nie chce już pampersa. Albo może być sytuacja, gdzie dziecko jasno komunikuje, tylko rodzice nic z tym nie robią, bo są zaskoczeni albo zupełnie nieprzygotowani, w środku przeprowadzki, remontu czy tuż przed wyjazdem na wakacje. I tutaj zaczynają się schody. Bo kiedy dziecko w przedszkolu czy zerówce nadal nie jest samodzielne toaletowo, zalicza „wpadki” przy rówieśnikach, jest to dla dziecka wielki stres i nie ukrywajmy, wstyd. Z czym jeszcze może zmagać się dziecko, które proces odpieluchowania będzie przechodziło zbyt późno?
Krok 0 – czyli „znikająca pielucha”. Ten krok ma na celu łagodne przyzwyczajenie dziecka do zmiany. Nie chcemy, aby zdjęcie pieluchy było dla niego dużą zmianą, szokiem. Efekt osiągniemy poprzez zmianę odczuć na ciele. To pierwszy krok w stronę zmiany nawyku załatwiania wszystkich potrzeb do pieluchy. Jeżeli dziecko ma mniej niż 20 miesięcy, możesz ten krok pominąć. Co dokładnie robimy w tym etapie:
Rozpisz kiedy u Was jest śniadanie, drzemka, kąpiel, spanie i inne elementy dziennej rutyny.
Zajrzyj do swojego planu dnia i ustal, w jakich godzinach będziesz zdejmować dziecku pieluchę. Nie rób tego spontanicznie, na oko, jak wyjdzie. Bo może się okazać, że nie dałeś/aś rady zrealizować planu. Po 7 dniach dziecko przyzwyczaja się do tego, że pampers nie jest jego nieodłączną częścią. Umie poczuć swoją dolną część ciała. Dzięki temu etapowi dziecko nie powinno zareagować szokiem na zdjęcie pampersa w celu odpieluchowania. Zniesie to dużo łagodniej. Chodzi głównie o to, żeby dziecko poczuło, że pupa nie jest w pieluszce cały czas. Ma przyzwyczaić się do wrażeń z pieluszką i do wrażeń bez pieluszki. Chodzenie bez pieluszki ma być dla dziecka normalne. Może się zdarzyć, że samo poszuka nocnika. Może być też tak, że zaczeka do momentu, kiedy pielucha z powrotem pojawi się na pupie. Wszystko jest ok. Krok 1 – Zaczynamy! Upewnij się, że jesteście gotowi i macie czas dla dziecka (3-7 dni). Zapisz je w kalendarzu. Odwołaj wizytę babci i koleżanki. Nie planuj nic innego. Naprawdę nie da się odpieluchować dziecka „przy okazji”. Jeżeli nie chcemy działać na siłę, nie chcemy nerwów, płaczu, frustracji, rozczarowania, kłopotów i trudności, to dużo lepiej jest o to zadbać na początkowym etapie. Po prostu daj dziecku czas i uwagę, bliskość i empatię. Hasło: „samo się zrobi” albo „jakoś to będzie” czy „dziecko samo ma się odpieluchować” nie wpisuje się w proces oparty na bliskości i przyjemnych emocjach. Krok 2 – Zdejmij pieluszkę na dzień Na tym etapie dziecko ma pieluszkę tylko na drzemkę i na noc. Krok 3 – Zostań w domu na 1-2 dni Nauka wymaga czasu, a więc nie stresuj dziecka na tym etapie wyjściem na spacer czy do babci. To czas bliskości, intymności. Obserwuj uważnie dziecko, pomóż mu wyłapywać sygnały z ciała, ucz je powoli reagować na te sygnały. Krok 4 – Na każde wyjście z domu weź nocnik, nie pieluchę. Kiedy maluszek już umie robić do nocnika, możesz wyjść na krótki spacer. Większość rodziców zakłada wtedy pieluchę, ale ty tego nie rób. To zaburzy dziecku naukę, mogą pojawić się trudności. Ty weź nocnik. Najlepszy jest nocnik wielofunkcyjny, który dziecko ma w domu. Ten sam nocnik zabierz na spacer, na salę zabaw, do restauracji, do lekarza, do samochodu. Kiedy zdejmiesz pampersa, już do niego nie wracaj.
Mariola Kurczyńska Doradczyni rodzicielska, terapeutka pedagogiczna |